منتدى قرية الحمَّام أبنوب محافظة أسيوط
 حوار مع حمار..؟ 3pekd110
 حوار مع حمار..؟ 55958214
مرحبا بك عزيزي
في منتديات رجب الأسيوطى
أنت زائر لم تقم بالتسجيل بعد
عليك القيام بالتسجيل الآن

حوار مع حمار..؟ Icon611
 حوار مع حمار..؟ 908877404
 حوار مع حمار..؟ 3pekd110
 حوار مع حمار..؟ 55958214
مرحبا بك عزيزي
في منتديات رجب الأسيوطى
أنت زائر لم تقم بالتسجيل بعد
عليك القيام بالتسجيل الآن

حوار مع حمار..؟ Icon611
 حوار مع حمار..؟ 908877404
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ديني - ثقافي- اجتماعي- سياسي- رياضي- ترفيهي- فني- تكنولوجي  
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

<
** أهلا وسهلا بكم أعضاءنا الكرااام ****سعداء بانضمامكم لمنتدانا *** كما ويشرفني استقبال آرائكم واقتراحاتكم بكل ما يخص المنتدى ** ضيفنا الكريم سلام الله عليك ,, نعلم جميعاً أن المنتدى مكان لتبادل المنفعة ولكي نفيد ونستفيد **** من فضلك ساهم بقدر المستطاع واجعل دورك فعال بالمنتدى على الأقل قم بشكر الشخص الذي استفدت من موضوعه .. فنحن نعمل جميعاً على نشر الفائدة فشارك في هذا العمل ولا تكتفي بالمشاهدة فقط ** أخي / أختي : إن القدرات التي وهبك الله إياها والخير الكامن داخل نفسك إذا لم تحركه بنفسك فلن تتذوق طعم حلاوته وان دعوت الله مكتوف الأيدي أن يجعل حياتك أفضل فلن تكن أفضل إلا إن عملت جاهدا بنفسك وحركت إبداعاتك بنفسك لذلك اعمل لتصل لتنجح لتصبح حياتك أفضل وتتذوق حلاوة إنتاجك وعملك وإبداعك فتصبح حياتك أفضل .. قل إنني هنا . إن ذاتي هي كل ما أحتاجها . فجر طاقتك الكامنة.. اذبحْ الفراغ بسكينِ العملِ.. إنَّ أخطر حالات الذهنِ يوم يفرغُ صاحبُه من العملِ ، فيبقى كالسيارةِ المسرعةِ في انحدارِ بلا سائقٍ تجنحُ ذات اليمين وذات الشمالِ . كن كالنحلة تأكلُ طيِّباً وتصنعُ طيِّبا..ً لا تحسبِ المجد تمراً أنتَ آكلُهُ.... لنْ تبلغ المجد حتى تلْعق الصَّبِرا*** إن المعالي لا تُنالُ بالأحلامِ ، ولا بالرؤيا في المنامِ ، وإنَّما بالحزمِ والعَزْمِ ** كلمة الإدارة

{ رجب الأسيوطى} {. ♣♣♣ تعلن جمعية النهضة لتنمية المجتمع الخيرية بقرية الحمام مركز أبنوب محافظة أسيوط ♣♣♣ والمشهرة برقم ( 747 لسنة 2007 م ) ♣♣♣ عن قبول التبرعات العينية والنقدية وذلك بمقر الجمعية أو بالأتصال بالأستاذ / عصام محفوظ مجلى برقم محمول ( 01222237440 -ــ 01001358418 ) ♣♣♣أو التبرع برقم حساب ( 5050 ) بنك التنمية والائتمان الزراعي بقرية الحمام. وجزاكم الله خيرا ♣♣♣ }كتب: { يسعد منتدى قرية الحمام أبنوب محافظة أسيوط في تقديم التحية إلى كل الأعضاء النشطاء من خلال تميزهم وإبداعاتهم }: {♣ ♣ }: تابع القراءة{♣♣ }

حوار مع حمار..؟

كاتب الموضوعرسالة
رجب الأسيوطى
مؤسس المنتدى
مؤسس المنتدى
رجب الأسيوطى

علم الدولة : مصر
الأوسمة الأوسمة :
 حوار مع حمار..؟ رابط صورة الوسام

الساعة :
التميز والأيداع وأنتقاء المشاركات : 0

حوار مع حمار..؟ Empty
مُساهمةموضوع: حوار مع حمار..؟    حوار مع حمار..؟ Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 30, 2014 9:00 am

حوار مع حمار..؟ LjbPch
♦♦♦ حوار مع حمار♦♦♦
◄نتعرف عليك لو سمحت.؟
• أنا حمار ولدت حمارا وأعيش حمارا وأموت حمارا.
◄جنسيتك لو سمحت.؟
• أنا من ...؟
◄حالتك الاجتماعية لو سمحت.؟
• أنا مش متجوز .
◄ليه .؟
• أتجوز ازاى وأنا معيش فلوس.
 حوار مع حمار..؟ Jkhf14

◄طب ليه متشتغلش .؟
• هو أنا لاقى شغل ومشتغلتش !!.
◄مش لازم تشتغل في الحكومة ، تقدر تعمل مشروع صغير تاكل منه عيش.؟
•مشروع صغير ؟؟ المشروع اللي بتقولي عليه حضرتك يكلفني كتير وكتير ويمكن أتحبس بسببه.
◄ازاى .؟
• المشروع دا عايز اكتر من 100 موافقة وموافقة ، ولازم استلف ولازم ياخدوا ضمانات ، وبعدين لو أراد الله وتم فتح المشروع هتيجى التأمينات الاجتماعية وتطالبني بفلوس ، وهتيجى الضرائب وتطالبني بفلوس ، وتيجى فواتير الكهرباء زي النار ، وتيجى وتيجى وتيجى ، وفى الأخر هلاقى نفسي مديون ومش قادر اسدد اللي عليا ويمكن ساعتها أتحبس.
 حوار مع حمار..؟ Jkhf14

◄طب استلف من أخواتك وقرايبك.؟
• أخواتي وقرايبى عاطلين ومبيشتغلوش.
◄ليه .؟
• في الحقيقة همة كانوا بيشتغلوا في شركات كبيرة جدا وبيكسبوا كتير جدا .
◄وبعدين إيه اللي حصل .؟
• اللي حصل إن الشركات دى اتخصخصت ، والمشترى قرر إنهاء خدمة اكثر من 80 % من العاملين وأخواتي وقرايبى كانوا من ضمن الناس اللي انتهت خدمتهم.
◄طب ليه متحاولش تشتغل في أي شركة أو مكان تانى .؟
• شوف 00 عشان اشتغل في أي مكان يبقى لازم يكون معايا واسطة ومعرفة أو ادفع فلوس كتير ، وأنا معنديش لا ده ولا ده.
 حوار مع حمار..؟ Jkhf14

◄ أنت عايش ازاى .؟
• عايش في الشارع.
◄ليه .. هو أنت معندكش شقة تسكن فيها .؟
•  شقة .؟؟ هجيب منين فلوس الشقة .؟؟ عشان اشترى شقة غرفة من غير صالة في أسوأ منطقة هدفع ألفات مؤلفة ، ولو حبيت آخد شقة إيجار برضوا هدفع كل شهر مبلغ وقدره ، طب هعمل إيه يعنى وأنا معيش فلوس !!! .
◄ بس وجودك في الشارع كدة هيجيب لك أمراض كتيرة.؟
• دى حقيقة ، وأنا فعلا عندي اكتر من مرض .
◄ طب ليه متروحش المستشفى عشان تتعالج .؟
• المستشفيات مفيهاش رعاية ولا اهتمام ، مفيش دكتور بيجى في ميعاده ، والمستشفيات مفيهاش الأدوية اللازمة .  
 حوار مع حمار..؟ Jkhf14

◄لو الموضوع بالشكل ده يبقى لازم ترفعوا قضية عشان تاخدوا حقوقكم
• القضاء حباله طويلة جدا ، يعنى عشان ارفع قضية دلوقتى ، يبقى الله اعلم مين من الورثة اللي هيستلم حقوقنا.
◄أنت ممكن تقابل حد من المسؤولين وان شاء الله كل مشاكلكم هتتحل.؟
• أولا .. مش ممكن لان الشوارع كلها مليانة مطبات.
ثانيا : مفيش علامات إرشادية كافية وعشان كدة الحوادث بتبقى كتير
ثالثا : الباشمهندس رادار شاطر جدا ع الغلابة ، لكن الناس اللي ليها ضهر بتلاقى الرادار يعمل له تعظيم سلام ويفتح الأبواب المقفولة.
◄عايز أسألك سؤال .. معاك بطاقة انتخابية .؟
•هعمل بيها إيه ؟؟ سواء روحت أدلى بصوتي أو مروحتش فنائب الدايرة بتاعتنا بيكسب من خمسة وتلاتين سنة وعمري مشوفت حد غيره كسب.
◄انت بتعرف كام لغة .؟
• أنا مبعرفش أقرا ولا اكتب.
◄ليه ؟ هو أنت مدخلتش مدرسة .؟
• دخلت .. بس المدرسين مكنوش بيشرحوا أي حاجة خالص عشان كل همهم الدروس الخصوصية.
 حوار مع حمار..؟ Jkhf14

◄أنا شايفاك نحيف جدا .. أنت عندك أنيميا .؟
• فعلا أنا عندي أنيميا.
لأن مصاصين دم الغلابة والفقراء اللي زى حلاتى كتار في البلد.
هم اللي مصوا دمنا وبقينا عندنا ( فقر دم ) وفقر في حاجات كتيره.
◄أنصحك تهتم بوجباتك الغذائية وتكتر من أكل اللحوم والفواكه.
• أنت باين عليك مش عارف المجازر اللي بتحصل في طوابير العيش ، ومش عارف المواد المسرطنة ، ومش عارفة جشع الجزارين اللي بيدبحوا الحمير اللي زيى ويبيعوها للناس على إنها لحم عجالى أو ضانى .
◄طب حاول تهتم بنفسك عن طريق ممارسة الرياضة.؟
• هي فين الرياضة ؟!!
◄بصراحة أنا شايفك تعبان جدا واعتقد انك محتاج تروح تغير جو في أي شاطئ من الشواطئ .؟
• الشواطئ حاليا....؟ يا حصرة عليها .؟
 حوار مع حمار..؟ Jkhf14

◄بس الحياة مش سوده بالصورة اللي أنت متخيلها ، أنت لازم تروح اقرب جامع وتصلى فيه ركعتين لله.؟
• أنت متعرفش أن الجوامع بتقفل بعد أداء الصلوات فيها .؟
ومتعرفش أن دخول الجوامع للاعتكاف فيها ممنوع .
◄بس البلد محتاجة للأقوياء عشان يحافظوا عليها من الاعتداءات الخارجية.؟
◄طب ازاى هتمتلك القوة .؟
• بالنووي .. اللي يمتلك السلاح النووي مفيش حد هيكلموا ولا هيقرب ناحيتوا.
• اللي يمتلك السلاح النووي مفيش حد هيكلمو ولا هيقرب ناحيتو
بهذه الكلمة سيداتي آنساتي سادتي نختتم حلقة اليوم.
ونشكر الحمار على هذا الحوار.

http://kenanaonline.com/users/ragabalasuotie/

حوار مع حمار..؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» حوار بين العروسين ههههه